Алгоритм роботи з обдарованими дітьми
Робота з обдарованими детьми
Генії не падають з неба, вони повинні мати можливість
отримати освіту й мати умови для розвитку.
А.Бебель
Звичайно, кожен вчитель мріє мати учнів, спроможних до високих показників успішності у вивченні саме його предмету. Але, між тим, дуже часто учні не тільки не виявляють обдарованість, а навпаки демонструють негативне ставлення до навчання взагалі.
Та обставина, що все більше дітей не бажає вчитися, викликає тривогу, розгубленість, а у багатьох випадках страх і відчуття безпорадності майже у кожного вчителя. Спостерігається невтішна ситуацію, коли діти нічим не зацікавлені і апатичні до пізнання. Складається враження, що вони не піддаються навчанню. Але чи насправді це так?
В останні десятиліття у зарубіжній психології з’явилося багато робіт, присвячених трагедії невиявлених або заблокованих системою шкільного навчання талантів. За даними одного з відомих вчених – П. Торренса, більше третини дітей, що були відраховані як невстигаючі, це – обдаровані діти.
Обдаровані діти часто є оригінальними у поведінці та спілкуванні. Вони використовують особливі способи спілкування з дорослими й однолітками, чутливі до ситуації спілкування, виявляють уміння спілкуватися не лише словесно, а й за допомогою невербальних засобів (міміки, жестів, інтонації тощо), легко вступають у контакт з однолітками, прагнуть до лідерства у спільній діяльності. Обдаровані діти частіше за своїх однолітків обирають роль дорослого в творчих іграх, змагаються з іншими дітьми. Вони не уникають відповідальності, пред’являють високі вимоги до себе, самокритичні; не люблять, коли до них ставляться із захопленням, обговорюють їхню винятковість, талановитість, адже самі знають собі ціну. Ці діти випереджають однолітків у моральному розвитку, активно прагнуть добра, справедливості, правди, виявляють інтерес до духовних цінностей.
Обдаровані діти – майбутня інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед нами стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення умов для всебічно обдарованої дитини.
В основу роботи з обдарованими дітьми покладено принципи: орієнтація на вищі кінцеві результати; безперервна передача знань; співпраця й товариська взаємодопомога.
Свою роботу я планую у чотири етапи:
1. виявлення обдарованих учнів;
2. створення умов для розкриття їх потенційних можливостей;
3. навчання в рамках гуртка, факультативу або спецкурсу;
4. індивідуальна підготовка.
Умови роботи в школі дозволяють проводити виявлення учнів зі здібностями в 5–7 класах. З цією метою я проводжу анкетування, тестування, бесіди з дітьми, їх батьками, вчителями. На ранніх етапах робота проводиться індивідуально. На початковій стадії роботи необхідно сприяти розвитку в школярів інтересу до праці .
Велика увага приділяється другому етапу – поурочній роботі. Зазвичай, такі учні вже засвоїли шкільну програму свого класу. Тому доцільним вважаю пропонувати їм індивідуальну програму, творчі проекти. Результативним виявилося включення таких дівчат у роботу класу в ролі консультантів при підготовці додаткового матеріалу. Це дозволяє виділити обдаровану дитину, сприяє її подальшому розвитку, систематизує знання, зміцнює її авторитет серед однолітків, привчає до самостійності й відповідальності.
На третьому етапі проводиться індивідуальна оцінка творчого потенціалу і психологічних особливостей кожної дитини. Якщо виявляється дівчинка з оригінальним мисленням, великим обсягом творчих здібностей– починається четвертий етап. Якщо учениці показують, що хотіли б продовжувати поглиблювати свої навички в різних видах мистецтва, а головне, бажають брати участь в олімпіадах, необхідно починати з ними активну позаурочну роботу та демонструвати результати їхньої праці на виставках, конкурсах. В школі організована робота гуртків за інтересами. Ведеться робота по залученню учнів до конкурсів, виставок, про що свідчать наші результати.
Обдарованість - явище багатогранне і складне. Описати всі можливі шляхи його виявлення і розвитку не легко. Розповсюджена думка, що творчі здібності властиві будь-якій дитині, треба лише зуміти розкрити їх і розвинути. Це, безумовно, так. Таланти існують від великих і яскравих до скромних і малопомітних. І суть роботи з обдарованими дітьми полягає в тому, що в конкретних умовах школи помітити та виявити елементи обдарованості в шкільному навчальному процесі.