Народна світлина «Рушник - наш оберіг»
Мета. Формувати у дітей любов до оберега української родини — рушника, шанувати українські традиції. Познайомити учнів з оберегом українського народу — рушником, розвивати у дітей почуття любові до свого народу, народних традицій.
Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка, вишиті рушники, плакати.
Вчитель.
Ми з вами багато часу займалися пошуковою роботою, збирали матеріали про народні символи нашої країни. На уроках ПЧ знайомились з віршами українських письменників, які свої рядки присвятили теж українським символам, на уроках РЗМ складали усні і письмові твори про обереги українського народу. І сьогодні ми своє свято присвячуємо давній український традиції — вишиванню, вишитому рушникові. Ми з вами ще раз більш глибоко ознайомимося з оберегом української родини — рушником, з його значенням в житті га побуті народу.
Скажіть, будь ласка, що ще вишивали в давнину?
Але невмирущим творінням талановитих рук українок були рушники. Рушник можна порівняти з піснею. Без рушника, як без пісні, не обходяться події, пов'язані з життям та побутом народу. Рушник — символ єдності сім'ї, символ любові до рідної землі, до матусі, символ працелюбності нашого народу. Назва «рушник» сягає в сиву давнину, скажіть, від чого походить назва рушник?
1-й учень.
Наші предки користувалися полотнищем, яке було для нього і скатертиною, і вузликом, де зберігалися харчі, і при необхідності елементом одягу, і оздобою оселі. З часом, це полотнище стали називати рушником (або ручником). Тому що руками рушники були виткані і вишиті. Руки знаходили їм застосування у побуті, врешті-решт неможливо уявити собі руки господині, які хоч би раз на день не доторкнулися до того чи іншого рушника. «Хата без рушників, що сім'я без дітей», — говорили в народі.
Вчитель.
Ще з давньої давнини з хлібом-сіллю зустрічали дорогих гостей, всіх, хто приходив із чистими помислами, підносили цю давню слов'янську святиню. Прийняти рушник, поцілувати хліб — символізувало злагоду, пошану до тих. хто подавав їх. Також з рушником проводжали в останній путь людину. Дуже гарним звичаєм було використовувати рушник при будівництві житла.
Його вішали вгорі, у кутку, коли стіни були вже зведені. Розкажіть, де ще використовували рушник?
2-й учень.
Рушниками прикрашали сільські господи. Не було, напевно, жодної оселі в Україні, котру б вони не прикрашали. Хоч би яке убоге життя судилося господарям, а все ж усюди квітчасті рушники прикрашали оселю. Рушники були обличчям оселі, а відтак і господині.
3-й учень (добавляє).
Гарно оздоблений рушник висів біля порога на кілку в кожній хаті, ним витирали руки і посуд, накривали діжу з тістом, спечені паляниці.
4-й учень.
Із рушником, як і з хлібом, приходили до жінки, що народила дитину, для того, щоб ушанувати появу немовляти в родині.
5-й учень.
З рушником виряджали в далеку дорогу батька, чоловіка, сина, коханого, щоб він беріг їх від лиха.
6-й учень.
Довгим рушником-наміткою жінка покривала голову після одруження, чоловіки використовували рушники як пояси. З рушниками ходили доїти корову.
7-й учень.
Окрім хат, рушниками в минулому прикрашали також громадські установи — сільські управи, школи.
Вчитель.
Давайте розглянемо наші рушники.
• Скажіть, які бувають рушники?
Мальовані, вишиті, ткані.
Вишивка — це не тільки майстерне творіння золотих рук умільців, але й скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів. В основному на рушниках були орнаментальні зображення тварин, птахів, дерев. Це стверджує про те, що наші предки обожнювали природу. Рушники з зображенням голубів, півнів коней були оберегами, що захищали людей віл злих сил. Вагоме значення мала кольорова символіка.
• Який колір переважає?
Всі узори мали спільний чорний колір, а інші кольори залежали від місцевості: Полтавська область — червоний. Івано-Франківська — жовтий. Чернігівська — зелений. Але всі вони мали одне значення. Червоний — любов, світло — боротьба. Чорний — смуток, нещастя, горе, смерть. Зелений — весна, оновлення. Двотонні — червоний, чорний, синій, голубий. Однотонні — червоний, синій, голубий. Багатоколірні.
Вчитель. Як ви побачили, що вишитий рушник був відомий і шанувався здавна, отож і не диво, що багато українських письменників присвятили свої вірші материнській любові образу вишитого рушника.
(Діти читають вірші «Про рушник»).
Пісня про рушник
Рідна мати моя, ти ночей не доспала
І водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на дано дала,
Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов’їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші, блакитні твої.
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушникові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушникові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.
Уривок з вірша «Іскорки з дитинства»
Коли мати хліб пекла,
У хаті,
Сонечко вставало і врочисто —
Рушники, мов голуби крилаті,
З висоти зліталися на тісто.
Коли мати хліб пекла,
Співала
Всі пісні, які вона любила.
Може, пісня хліб благосювляла,
Може, в пісні йшла від .хліба сила.
Коли мати хліб пекла,
Ми, діти,
Поумивані сиділи і тихенькі...
Починали, мабуть, розуміти
Нероздільність хліба, пісні й неньки.
Уривок з вірша «Чим пахне коровай»
А чому так радість сяє
У очах діток малих?
Бо сьогодні — день Врожаю,
Коровай гостює в них!
Він шишкатий і рум’яний,
Ліг на шитий рушничок.
А на тому короваї —
Солі білої дрібок.
І калини грона повні
Червоніють для прикрас... —
Короваю, гість шановний,
Звідкіля прийшов до нас?
Пахне полем, колосками
Цей хороший коровай.
В ньому — труд і тата й мами,
Що збирали урожай...
Працьовитими руками
Пахне красень коровай!
«Вишиванка»
Мама вишила мені
Квітами сорочку.
Квіти гарні, весняні: —
На, вдягай, синочку.
В нитці — сонце золоте,
Пелюстки багряні.
Ласка мамина цвіте
В тому вишиванні.
Вишиваночку візьму,
Швидко одягнуся.
Підійду і обійму
Я свою матусю.
«Два кольори»
Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами,
Сорочку мати вишила мені
Червоними і чорними нитками.
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне — то любов, а чорне — то журба.
Мене водило в безвісті життя,
Та я вертався на свої пороги,
Переплелись, як мамине шиття,
Мої сумні і радісні дороги.
Мені війнула в очі сивина,
Та я нічого не везу додому,
Лиш згорточок старого полотна
І вишите моє життя на ньому.
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори.
Червоне — то любов, а чорне — то журба.
Вчитель.
Вірші «Два кольори», «Пісня про рушник», покладені на музику, відомі і шануються нашим народом. Ви уважно слухали вірші, скажіть, кому чи чому присвячують свої вірші письменники. Поряд з образом рушника проходить чий образ?
Вчитель.
У різних районах України рушник називають по-різному, залежно від його призначення. Приміром, рушник для витирання рук і обличчя — утирачем, для посуду, стола й лави — стирачем, для пов'язування сватів — плечовим. Які ще назви мав рушник?
8-й учень.
Весільний рушник кожна дівчина готувала сама. Вишивала його на вечорницях, довгими осінніми та зимовими вечорами. У кожній родині, де підростала дівчина, скриня мала повнитися рушниками. їх дбайливо оберігали. Якщо дівчина сватам подавала рушники, це означало — готуватися до весілля.
9-й учень.
Кульмінацією весілля, було стати на рушник. У народі кажуть «На рушник стати — навік друга мати».
Вчитель.
«Та ми же з тобою на білому рушничку стояли, золотії перстенечки міняли», — співалось у народній пісні.
10-й учень.
Рушниками прикрашали ікони, якщо ікони не покриті рушником квітчастим, то не можна до неї молитви казати, такі рушники називались покутник, наобразник, божничок.
Вчитель.
Цікава деталь, коли починали ткати обрядові чи весільні рушники, то чоловікам заборонялось заходити до хати. І ткали рушники тільки в такі звані жіночі дні — середа, п'ятниця, субота. Давайте згадаємо наших бабусь — невтомних трудівниць, які за своє життя навишивали так багато рушників та інших виробів.
(Учні розказують про бабусь).
Вчитель.
• Де використовують зараз рушник?
• Що з вишитих виробів є у вас дома?
• Чим займалися за вишиванням?
Ви бачите, що рушник і в наші дні має велике значення для вас, ваших рідних.
(Діти зачитують свої твори на тему: «Яке значення має рушник для моєї родини»).
Вчитель.
Спасибі всім, хто працював на — святі. З ваших розповідей видно, що вишивка — цікавий вид мистецтва. У кожній вашій родині існують традиції, пов'язані з рушниками, вишивкою. Хай щастить вам, люди добрі, Хай пісні летять за обрій, Щира дружба стане на рушник.
Рушник.
Він пройшов крізь віки, він і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею, він щедро простелений близьким і далеким друзям, гостям. Хай символ цей завжди сусідить у нашій добрій хаті як ознака великої любові й незрадливості.