Використання народних ремесл
Не бійся, що не знаєш –
бійся, що не навчишся.
Китайська мудрість
Сучасний освітній процес як в Україні, так і у світі в цілому представлений досить широким спектром різноманітних форм навчання, які різняться характером дій учителя та учнів, місцем проведення, періодичністю, кількістю зайнятих тощо. Це й індивідуальне навчання, і екскурсії та практикуми, й предметні тижні, олімпіади та інше. Але зважаючи нате що процес навчання в нас здійснюється за класно-урочною системою, безперечно, основною організаційною формою навчально-виховного процесу в школі був, є і залишиться найближчим часом урок. Проблемам чіткого визначення самого поняття «урок» як складного педагогічного утворення, висвітленню його характерних ознак, типології, шляхів підвищення його ефективності присвячено значну кількість сучасних наукових досліджень, публікацій теоретичного та практичного напряму.
Кожний учитель-практик повинен розуміти, що проведення якісного, ефективного уроку (тобто такого, який досягає своєї мети) є провідним завданням педагога, основною складовою його діяльності. Як же реалізувати на практиці це складне завдання? Адже критерії та вимоги до сучасного уроку численні, багатогранні й динамічні; вони охоплюють і загальнопедагогічний, і дидактичний, і психологічний, і виховний, і організаційний аспекти.
Звичайно, будь-яка діяльність починається з підготовчого етапу, інакше кажучи, урок спочатку «народжується» в думках учителя й лише потім реалізується на-практиці, аналізується, вдосконалюється. У цілому вчитель готується до проведення уроків у два етапи. Перший етап — загальна підготовка до викладання предмета — охоплює опрацювання наукової літератури до відповідних тем і знайомство із сучасним надбанням педагогічної науки. Другий етап — це безпосередня підготовка до проведення конкретного уроку або системи уроків у межах теми або розділу.
Новий зміст і структура трудового навчання в 5—9 класах потребує певного переосмислення організації та методики занять стосовно проектно-технологічного підходу. На зміну традиційним спареним урокам, розрахованим на 90 хв, з 2005 — 06 навчального року в 5 класі 45 хв.. При цьому зміст навчального матеріалу згідно з новою програмою теж відповідає такому самому часу, тоді як у деяких учителів трудового навчання виникає запитання: як за 45 хв встигнути виконати весь обсяг, передбачений програмою?
Стосовно процесу трудового навчання можна говорити про інтенсивність як про кількість праці, витраченої за одиницю часу (уроку й інших форм організації навчання). Чим більше навчально-пізнавальних дій і операцій виконано учнями за урок і чим більш вони раціональні й доцільні, тим більша інтенсивність навчальної праці.
Міра інтенсивності навчально-трудової діяльності залежить від доцільного використання кожної хвилини уроку та інших форм занять, майстерності вчителя, підготовки учнів, організованості класу, наявності необхідного устаткування і раціонального його розміщення, чергування різних прийомів навчання, праці й відпочинку.
Саме зекономлений час і є важливим резервом для глибокого засвоєння учнями знань змісту нової програми трудового навчання.
Одним із визначальних способів інтенсифікації уроку трудового навчання є посилення його цілеспрямованості. Метою навчання називають кінцевий результат спрямованої певним чином педагогічної діяльності вчителя та навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Хто цього результату повинен досягнути — учитель чи учень? На кого має бути спрямована ця діяльність? Для кого слід визначати освітню мету?
Питання на перший погляд здається елементарним: звичайно, весь процес навчання спрямований на засвоєння школярами певного кола знань, умінь та навичок, тому навчальна мета і визначає результат, якого повинні досягнути учні.
Не знаючи, яким повинен бути конкретний результат навчальної діяльності на уроці, учні не спрямовують свої зусилля на його досягнення. Тому методично правильним є донесення навчальної мети і завдань уроку до свідомості учнів, її потрібно насамперед ставити перед учнями, щоб вони чітко знали, якими знаннями, вміннями і навичками та на якому рівні (репродуктивному чи творчому) мають оволодіти, які вимоги будуть поставлені після закінчення того чи іншого уроку. Тоді такий результат завжди можна перевірити і виявити, наскільки досягнуто мети, які виникли прогалини в знаннях, їх причини та як можна їх усунути.
Мету визначаю на цілий урок, а іноді й на кілька уроків, пов'язаних однією темою. Наприклад, для досягнення мети «Формування навичок токарної обробки металів» за програмою виділяється декілька занять. Тому на кожне заняття визначається своя мета. Наприклад, на одному уроці ставиться мета, яка полягає в засвоєнні інформації, на наступних — первинне застосування знань, потім формування вмінь і творче застосування знань і навичок у нестандартних умовах.
Окремо слід звернути увагу на формулювання виховних та розвивальних завдань процесу навчання. У загальному вигляді в процесі навчання загальноосвітні, виховні та розвивальні завдання перебувають у нерозривній єдності. Вони поєднані загальним завданням повноцінного, цілісного розвитку школярів.
Виховання є складною педагогічною діяльністю вчителя, в результаті якої здійснюється вплив на особистість учня відповідно до загальних завдань школи. Як специфічна діяльність виховання має свою мету і завдання, методи і прийоми, принципи і засоби впливу на вихованців. Неможливо забезпечити повноцінне поєднання навчання і виховання, якщо навчальна діяльність здійснюється відповідно до поставленої мети, а виховна — без визначення мети, стихійно, інтуїтивно. Але процес виховання є довготривалим, і відчутні його результати можна виявити не відразу.
У визначенні виховної мети конкретного уроку я, з одного боку, керуюся загальними вимогами до виховання і розвитку школярів з урахуванням тих змін, які нині відбуваються, а з другого — використовую можливості змісту матеріалу й навчальної мети конкретного уроку, орієнтуюся на наступність і перспективність у вихованні особистостей, які в цьому віці є найбільш сприйнятливими до педагогічних впливів.
До кожного уроку формулюю виховні завдання, що передбачають, який крок у формуванні тих чи інших якостей особистості буде зроблено на даному занятті. Вони визначаються так, щоб повноцінно використовувати можливості змісту навчального матеріалу або організації поведінки школярів для їх виховання.
Розвивальні цілі уроків також мають визначатися відповідно до можливостей дітей і конкретного навчального матеріалу. Однак вони мають бути спрямовані на цілісний розвиток особистості учня. Розвиток людини, становлення її особистості — цілісний процес, в якому взаємозалежні різні його сторони: фізичні, інтелектуальні, соціальні, духовні.
Фізичний розвиток особистості характеризується міцністю його організму, оптимальним функціонуванням нервової, м'язової та інших систем, динамікою фізичної сили, швидкості, точності, спритності, гнучкості. Він виявляється в гарному здоров'ї, стійкості організму, здатності до фізичного навантаження, у керуванні людини своїм тілом, прагненні підтримувати статус фізичною культурою, фізичною працею, а також у задоволенні від м'язової активності.
Інтелектуальний розвиток здійснюється в процесі оволодіння новими знаннями, уміннями, навичками під час творчої діяльності. Його ефективність залежить від змісту, методів, засобів і способів організації процесу навчання й виховання. Рівень розвитку залежить від внутрішньої структури методів навчання, від прийомів активізації пізнавальної і трудової діяльності учнів, від змісту й характеру завдань і способів їх виконання. Репродуктивні завдання менше сприяють розумовому розвитку, ніж евристичні, творчі.
З метою розвитку логічного мислення на уроках, цілеспрямованого формування пам'яті, уяви стараюся забезпечити вміння: аналізувати навчальний матеріал, порівнювати, встановлювати головне, знаходити причинно-наслідкові зв'язки, узагальнювати, доводити, діяти за аналогією.
Розвиток самостійності школярів у процесі проектно-технологічної діяльності можна здійснювати через таку послідовність цілей: формування вмінь працювати за зразком і вказівками вчителя, технологічною документацією; навчання працювати з коментуванням своїх дій; формування вмінь самостійно застосовувати креслення або технологічну карту; формування пізнавальної самостійності.
Ефективність засвоєння учнями знань та умінь з трудового навчання великою мірою залежить від розвитку в них інтересу до предмета. Інтерес дитини позитивно впливає на всі її психічні процеси і функції: сприймання, увагу, пам'ять, мислення, волю. Активізувати навчання можна тільки тоді, коли в ньому активну діяльність проявляє як сам учитель, так і учні. Важливу роль у розвитку пізнавальної активності учнів відіграють позакласні заходи, які проводяться у формі змагань, конкурсів, вікторин, ігор.
У багатьох школах, і зокрема в Баламутівському НВК І-ІІІ ступенів, стало традицією проведення протягом року олімпіад з різних предметів. Для цього весь навчальний рік розподіляють між навчальними предметами для проведення тижнів фізики, хімії, літератури, трудового навчання тощо. Така форма планування позакласної роботи поліпшує наукову організацію праці школярів: деякий час їхню увагу концентрують на певному навчальному предметі, поглиблюють і розширюють знання — це розвиває їхні інтереси.
Баламутівський НВК І-ІІІ ступенів в 2006 – 2007 навчальному році працює над проблемою „Рік якості знань, навчання і управління педагогічним персоналом на основі особистісно – орієнтованого підходу з використанням інтерактивних технологій”.
Моя проблема „Використання народних ремесел на уроках трудового навчання на основі особистісно – орієнтованих підходів”.
Що ж таке особистісно – орієнтоване навчання?
Результатом реалізації особистісно - орієнтованого навчання є зростання рівня внутрішньої мотивації учня, подолання тривоги, зміцнення відчуття впевненості та самостійності, формування позитивних концепцій щодо власного майбутнього, а також підвищення успішності навчання.
ОСОБЛИВОСТІ УРОКУ
Сутність методики особистісно - орієнтованого навчання на уроках трудового навчання полягає у створенні оптимальних умов для розвитку особистісних структур учня, формування його життєвих компетентностей та вироблення власної освітньої продукції.
Заради цього потрібно добирати запитання і завдання, які актуалізують суб'єктний досвід, виявлять ставлення до вивченого; трансформувати зміст, типологію, структуру уроку, що забезпечить засвоєння навчального матеріалу на діяльнісній основі; оптимально поєднати колективну, парно-групову та індивідуальну роботу учнів і зорієнтувати інтерактивні технології на мету та структуру навчально-виховного процесу. Навчальний матеріал служить засобом досягнення цих цілей.
Ознаки уроку в умовах особистісно - орієнтованого навчання
1.Повідомлення цілей, у визначенні яких потрібно враховувати не тільки зміст навчального матеріалу, а й суб'єктний досвід школяра.
2.Забезпечення реальної участі учнів в організації навчальної діяльності через залучення до цілевизначення, планування й організації роботи, її рефлексії та оцінки.
3.Вибір завдань та способів їх виконання, рівня засвоєння матеріалу.
4.Створення позитивного настрою, прагнення до успіху, взаємної підтримки.
5.Перевага парної та групової (бригадної) роботи.
6.Рефлексія та оцінка навчальної діяльності: осмислюється доцільність обраних завдань, форм і методів роботи, причини досягнення цілей або невдачі у цьому тощо.
7.Оцінювання школяра щодо його попереднього рівня і планованих цілей, поціновування успіхів.
Структура особистісно зорієнтованого уроку складається з етапу мотивації (з'ясування емоційного стану школярів і забезпечення емоційної налаштованості вчитися, актуалізація суб'єктного досвіду та опорних знань); цілевизначення та планування; опрацювання навчального матеріалу; рефлексивно-оцінювального етапу.
АЛГОРИТМ ПІДГОТОВКИ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ
Плануючи урок, учитель повинен дбати про актуалізацію суб'єктного досвіду школяра, його залучення до цілевизначення та планування, рефлексії та самооцінки, можливість вибору завдань та інші самостійні рішення щодо здобуття та застосування знань.
Забезпечується відповідна мотивація навчальної діяльності: повідомляється «вага» навчального матеріалу для отримання підсумкової оцінки; можливість застосування здобутих знань у житті, підкреслюється схожість аналізованої проблеми з особистими тощо. Учень ознайомлюється з місцем теми в загальному курсі, уроку—в темі, переліком цілей, а також запитань і завдань для тематичної атестації.
Рефлексивна діяльність є обов'язковим і надзвичайно важливим складником уроку. Тому передбачаю відповіді учнів на запитання:
1.Чого я навчився на уроці?
2.Що було найцікавішим і чому?
3.Які завдання я виконував?
4.Які труднощі траплялися і як я долав їх?
5.Який спосіб вирішення проблеми запропонували мої товариші? Чим він відрізняється від мого?
Важливою є рефлексія відчуттів (Що я відчував під час розв'язання проблеми?). Для підсумкової рефлексії пропоную запитання:
1.Яка моя найбільша справа за день (тиждень, рік)?
2.У чому я змінився за цей час?
3.Який мій найбільший успіх?
4.Чому і як я його досяг?
5.Яких найбільших труднощів я зазнав?
6.Як я їх подолав?
7.Що мені раніше не вдавалося, а тепер вдається?
Поряд з оцінюванням (виставленням оцінки за виконане завдання, роботу) усе більшої ваги набуває поціновування (позитивна оцінка процесу навчання: прагнень, намагань учня, вдало обраних форм діяльності, проявів волі тощо), якісні (серед них і вербальні) характеристики. Перевіряються не тільки знання, уміння й навички, а й засвоєні способи діяльності, розвиток здібностей школярів, їх особистісних якостей.
Звичайно, реалізація означених вимог потребує зміни стилю спілкування: толерантність, прагнення до співробітництва учителя з учнем, учнів поміж собою.
ВИМОГИ ДО ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ
1.Забезпечення мотиваційної готовності та позитивного настрою учнів.
2.Актуалізація суб'єктного досвіду школярів.
3.Наявність цілей уроку, можливість учнів змінити, доповнити пропонований перелік.
4.Толерантні стосунки учителя з учнями.
5.Спілкування на уроці.
6.Переважні форми роботи: фронтальна, індивідуальна,
групова.
7.Урахування індивідуальних пізнавальних можливостей, темпу і стилю навчальної діяльності учнів.
8.Створення ситуації успіху на уроці.
9. Учитель має відзначити оригінальність суджень, правильність
і раціональність шляхів розв'язання проблем.
10.Аналіз та оцінювання учнями власної діяльності (пояснити, що
вони дізналися, що їм сподобалося, а що ні, що хотілося б повторити
на наступному уроці тощо).
ФОРМИ Й МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель має дбати про збагачення свого методичного арсеналу такими формами й методами роботи, які забезпечували б перетворення учня на суб'єкт навчальної діяльності, сприяли побудові навчального процесу на діяльнісній основі, сприяли його діалогічності. Орієнтиром можуть стати дані про кількість засвоєної інформації залежно від обраного методу: демонстрація — 30%, дискусія — 50%, практичні вправи — 75%, навчання інших — 90%.
Дослідження науковців засвідчили, що творчість — це досить складний і своєрідний процес, якому можна навчитися. Для цього необхідно виявити його закономірності, на основі яких можна створити певні методи або прийоми, володіння якими дозволило б більш ефективно займатися винахідництвом чи проектуванням технологічних об'єктів.
У другій половині XIX ст. з'являються перші спроби аналізу та пояснення процесу розв'язування технічних суперечностей з психологічної точки зору. Дослідники ретельно вивчали особистість винахідника, намагаючись встановити зв'язок між психологічними особливостями (навіть рівнем нервових захворювань) та геніальністю. І лише на початку XX ст. почала утверджуватись думка про те, що творчі здібності є практично у всіх людей.
Наступним кроком науковців було віднайти спеціальну методику або сукупність методів, які б давали змогу людині більш повно долучитися до творчості. Пошук наукової організації творчої праці дав змогу розробити нові методи розв'язку проблемних задач. Серед розроблених ученими методів творчої діяльності найбільш ефективними з питань технічної творчості на мою думку є: метод мозкового штурму, метод фантазування, метод зразків, метод фокальних об'єктів, метод створення образу ідеального.
Метод мозкового штурму.
В літературних джерелах можна знайти твердження, що одним з перших методів, яким було започатковано науковий підхід до організації творчої праці, є метод мозкового штурму. Автором цього методу є американський бізнесмен та винахідник А. Осборн.
З точки зору методики трудового навчання одним з недоліків впровадження даного методу на уроці є нераціональне використання часу. Це власне особливість всіх без винятку інтерактивних методів навчання. Тому вчитель, впроваджуючи мозковий штурм, має стежити за розподілом навчального часу. Наведу методичні рекомендації з власного досвіду коли впроваджував активні та інтерактивні методи на уроках трудового навчання.
Найбільш ефективно наведений метод можна використовувати під час пошуку проблем (варіантів виробів), які учні будуть виготовляти упродовж наступних уроків у вигляді навчальних або творчих проектів. Відповідно після виконання вправи результатом роботи має бути банк творчих ідей або банк проектів тощо. Мозковий штурм спонукає учнів активізувати уяву і творчість, дає змогу вільно висловлювати свої думки. Відповідно, учні можуть реально оцінити (обговорити з учителем і товаришами) свої можливості і вибрати для виготовлення такий проект, який буде цікавим і одночасно посильним для виконання.
На початку вчитель повинен пояснити дітям мету і ознайомити з правилами проведення методу. Учні мають зрозуміти, що це не лише гра, а й навчальна вправа: мета мозкового штурму в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого часу. Час учитель визначає самостійно, виходячи з індивідуальних можливостей класу.
Після перегляду дітьми різних джерел (відповідно до змісту практичної роботи навчальної програми для 5-го класу) вчитель формулює проблемне запитання: запропонувати найбільш цікаві, на думку дітей, об'єкти праці, які б вони хотіли проектувати і виготовити з урахуванням того, щоб вони знайшли своє застосування в школі, дома або на дозвіллі. Завдання може бути сформульоване якимось іншим чином. Головне, аби формулювання не було занадто довгим і незрозумілим для учнів. З цією метою його записують на дошці. Далі пропоную дітям висловити ідеї, коментарі. Це навіть можуть бути слова або фрази, що викликають асоціації з наведеним завданням. Записую всі пропозиції на дошці чи на великому аркуші паперу в порядку їх виголошення без будь-яких зауважень, коментарів чи запитань. Під час виконання учнями цієї вправи учитель повинен дотримуватися таких умов:
1) треба фіксувати всі без винятку ідеї, які висувають учні;
2) не можна оцінювати або коментувати висунуті пропозиції. Інакше п'ятикласники відразу зосередять свою увагу на відстоюванні своїх ідей, і рух з пошуку нових пропозицій відразу припиниться;
3) учителю слід весь час у процесі виконання вправи нагадувати дітям, що ідей має бути якомога більше, тому вони можуть бути фантастичними. Діти у 5 класі часто піддають цензурі власні думки і не висловлюють своїх ідей вголос, очікуючи негативної оцінки з боку вчителя. Саме тому вчителю варто на перших порах підтримувати фантастичні ідеї;
4)якщо учитель досягне появи великої кількості ідей, це створить сприятливі умови для фантазування. Саме з цього моменту учні починають рішучіше висловлюватись і пропонувати власні ідеї. Учитель повинен бути уважним і не пропустити цей важливий момент;
5) одним із засобів, який може спонукати учнів до висловлювань, — це заохочення дітей до зміни думок інших, вже висловлених. Об'єднання або зміна висунутих раніше ідей часто веде до висунення нових, що перевершують первинні.
Після виконання „мозкового штурму” проводжу експертизу ідей і відбираю найбільш актуальні та цікаві. Таким чином створюється список (банк) учнівських творчих проектів у вигляді проблем.
Далі звертаюся до дітей з проханням здійснити вибір найбільш актуальної проблеми (майбутнього об'єкта праці), яка б відповідала вимогам даного колективу, потребам школи тощо. Разом з дітьми на основі проведеної вправи складаємо банк проблем (проектів).
Метод фантазування.
Пошуковий аналіз літературних джерел показав, що не існує окремо створеної методики фантазування під час розв'язування винахідницьких задач. Під методом фантазування можна розуміти такий спосіб спільної діяльності учнів та учителя, коли досягається уявлення неіснуючого образу об'єкта (виробу), який функціонує і вирішує поставлену проблему, тобто є розв'язком певної проблеми, навіть якщо деякі елементи конструкції (або конструкція в цілому) цього об'єкта невідомі. Головною умовою методу фантазування є відсутність будь-яких обмежень, правил, постулатів, логічного та критичного мислення.
Процес створення фантастичних ідей можна представити у вигляді такої структури:
1. Постановка проблеми: що є недосяжним, а що треба поліпшити незалежно від того, можливо це за нормальних фізичних умов, чи ні?
2. З'ясувати і чітко сформулювати причини (чинники), що заважають розв'язку проблеми.
3. Припущення фантастичних умов, за яких зникають негативні чинники.
4. Відтворення у разі можливості з якнайбільшою кількістю деталей і уточнень об'єкта або процесу, який реально функціонує, за відсутності негативних
чинників: форми, будови, принципу дії тощо.
5. Заміна фантастичних умов на реальні. Наприклад: фантастична умова — сили тяжіння не існує (за такої умови проблема буде розв'язана). Далі треба за
мінити фантастичну умову (відсутність сили тяжіння) на реальну (це може бути пристрій, зміна форми конструкції тощо).
Зрозуміло, що така структура може мати певні відмінності, які виникатимуть залежно від змісту проблеми, яку вирішують. Чим простіша проблема, тим природніше реалізується метод фантазування. Так, для дітей 5-го класу властиво вдаватися до фантазій у малюванні. Діти цього віку полюбляють уявляти себе космонавтами фантастичної ракети чи всюдихода, надшвидкісного автомобіля тощо. Головна вимога у цій ситуації: привчити дітей до того, що відправною точкою у фантазуванні має бути певна проблема або винахідницька задача, яку треба розв'язати. Рівень складності має бути для початку досить низьким, аби не знизити інтерес до творчого пошуку. 3 часом, з кожним наступним класом, проблематика завдань має ускладнюватися, і, відповідно, фантазування трансформуватися у більш складні системи пошуку.
Але вищезгаданий алгоритм використання фантастичних ідей не завжди можна використовувати у 5 —6 класах, оскільки в ньому повинні усуватися суперечності, які є в основі проблеми. Для учителя важливо навчити учнів фантазувати. Тому на початковій стадії можна вдаватися до такої методики.
На уроці у 5 класі дітям пропонуюю пофантазувати над створенням форми будь-якого виробу, який їм під силу. При цьому на початкових стадіях використання методу фантазування не треба ставити занадто абстрактні завдання на зразок «фантазуючи, створіть форму виробу, який вам найбільш подобається». Навпаки, навчання має починатися з більш конкретних дій. Для цього можна керуватися такою методикою.
Спираючись на знання дітей з математики, варто нагадати учням про фігури, які вони засвоїли на уроках математики чи образотворчого мистецтва. Після обговорення таких питань, як: що таке квадрат, прямокутник, трикутник — переходять до створення форми майбутнього виробу. Учителю варто пояснити, що над створенням форми виробу працює художник-конструктор-дизайнер. Він, розробляючи форму майбутнього об'єкта технологічної діяльності, використовує різноманітні прийоми, наприклад, вдається до аналогій. Тобто, переносить форми об'єктів, які створила природа, на той об'єкт, який буде виготовлюватися. Після цього вчитель пропонує дітям створити декілька варіантів форми кухонних дощок, які будуть використовуватись за різним призначенням: під час обробітку зелені (кухонна дошка може мати форму яблука), риби (форму риби), м'яса (форму свійської тварини). Далі завдання можна поступово ускладнювати від конкретних прикладів до більш абстрактних. Учитель може запропонувати дітям об'єднати геометричні фігури під час конструювання форми (контурів) трактора, літака, якщо виготовляється пласка іграшка, поличка для книг, під вазонника, якщо проектується інший виріб, залежно від інтересів учня. Лише після цього можна ставити перед класом більш складне (у плані абстрактності) завдання — створення певного образу виробу за інтересом учнів і перенесення його на папір. З часом учні зможуть розв'язувати більш складні конструкторські задачі, використовуючи фантазування не лише в процесі створення контурів виробу, а й безпосередньо в його конструкції.
Метод зразків
Суть його полягає у такому. Учитель допомагає школярам віднайти в журналах, каталогах та інших технічних, виданнях зразки об'єктів (ідеальні об'єкти) і пропонує порівняти знайдені зразки з існуючими об'єктами технологічної діяльності людини. На основі порівняння виявляють технологічні суперечності між знайденими зразками та реальними об'єктами і розробляють послідовність (алгоритм) дій щодо їх усунення.
Під час використання цього методу варто дотримуватися таких вимог: завчасно підготувати об'єкт проектування, над яким працюватимуть діти, — підготувати літературу або зразки об'єктів, які будуть зразками (реальні об'єкти); визначити суперечності, які усуватимуть учні на уроці.
Наведу приклад. Під час фантазування форми кухонної дошки учні прийняли рішення, що виріб по контуру матиме форму риби. Після того, як учні зроблять замальовки контуру майбутнього виробу, повідомляю, що цей виріб має бути не лише оригінальним, естетичним, а й зручним у користуванні. З цією метою пропоную знайти аналогічні зразки кухонних дощок у будь-якому каталозі кухонних виробів (або демонструю кілька таких зразків). Далі ставлю завдання: знайти відмінності між створеним методом фантазування виробом та запропонованими (знайденими в каталозі) зразками. Які конструктивні деталі чи елементи є в реальних об'єктах, а які відсутні у вашому виробі? Якщо на перших етапах навчання учням складно дати відповідь, учитель, демонструючи реальний об'єкт вказує, що це може бути отвір у ручці дошки. Також можна звернути увагу на форму ручки — в реальному об'єкті вона більш зручна для того, щоб її можна було тримати в руці, тощо. Після такого обговорення діти самостійно вносять зміни до конструкцій своїх виробів. Під час оволодіння цим методом важливо, аби учні самостійно знаходили суперечності і пропонували шляхи їх усунення.
Метод фокальних об'єктів
Суть його ґрунтується на перенесенні ознак випадково вибраних об'єктів на фокальний об'єкт, внаслідок чого отримують незвичні поєднання, котрі дають змогу подолати психологічну інерцію.
Послідовність застосування методу фокальних об'єктів така:
1) вибір фокального об'єкта (наприклад, поличка для книг);
2) вибір 3 — 4 випадкових об'єктів (вибирають, як правило, навмання зі словника, каталогу, технічного журналу тощо, наприклад: «кіно» , «змія», «каса», «полюс», «машина»);
3) складання списків ознак (властивостей) випадкових об'єктів (наприклад, кіно: широкоекранне, звукове, кольорове, об'ємне і т.п.);
4) генерування ідей шляхом приєднання до фокального об'єкта ознак випадкових об'єктів. Наприклад, поличка може бути звуковою, якщо в конструкції спроектувати місце для радіоприймача чи телевізора. Приєднавши до даного фокального об'єкта ознаку «саморухома», може з'явитися оригінальна ідея пересувної полички тощо;
5) розвиток сполучень шляхом вільних асоціацій;
6) оцінка отриманих ідей і відбір корисних розв'язків.
Не обов'язково, щоб усі обрані об'єкти якимось чином підходили до об'єкта, що удосконалюється, але, використовуючи цей метод, можна вибрати велику кількість найрізноманітніших варіантів.
Треба зазначити, що метод фокальних об'єктів більше підходить у тих випадках, коли треба модернізувати, вдосконалити вже існуючий об'єкт або подати нову ідею, певний напрям у розвитку технічної думки. Цей метод не дає стовідсоткового розв'язку певної конструкторської або винахідницької задачі. Слід відзначити, що важливим є не стільки результат, тобто те, що учні зможуть вдосконалити чи створити, як сам процес пошуку. Учитель має стежити за тим, щоб учень зрозумів, як діє цей метод. Тут важливо привчити учня до оригінального нестандартного мислення, підсилити його здібності до фантазування, які було започатковано відповідним методом.
Метод створення образу ідеального
Суть методу створення образу ідеального об'єкта можна подати у вигляді таких етапів:
1) чітке формулювання завдання (постановка проблеми);
2) визначення властивостей або параметрів, якими повинен
володіти об'єкт (для розв'язання поставленої проблеми);
3) образне моделювання об'єкта з відповідним набором якостей, що дасть змогу розв'язати поставлену проблему;
4)схематичне або художнє перенесення даного образу на папір.
Методика ознайомлення учнів із вказаним методом може бути такою.
Під час проектування певного об'єкта вчитель визначає ряд функціональних вимог, які ставляться до майбутнього виробу. Важливо, щоб проектування починалося з проблемної ситуації. Можливий також варіант, коли учні самостійно у ході обговорення в малих групах (з використанням відповідної інтерактивної технології) будуть самостійно визначати вимоги до виробу, який проектується.
Ці вимоги записують на дошці або на великому аркуші паперу, який вивішують як плакат. Далі учитель ставить перед учнями завдання змоделювати об'єкт, який буде відповідати встановленим вимогам. Учителю треба заздалегідь обміркувати, де учні можуть повною мірою проявити свою творчість. Наприклад, стосовно розмірів виробу можна не ставити ніяких обмежень. Те саме стосується і кольору, матеріалу, інструменту тощо. Інший варіант — учитель може чітко регламентувати використання обладнання та інструменту, матеріалу тощо. І навпаки — не обмежувати учнів у розробці варіантів функціональності чи естетичності виробу, який виготовлятиметься.
Всі ці методи я використовую і під час використання народних ремесел на уроках трудового навчання, гурткових заняттях. Особливо дітям подобається працювати по методу фантазування, методу зразків та фокальних об’єктів. Ці методи застосовую під час створення майбутніх виробів учнів у трьохгранній геометричній різьбі. Під час обговорення, захисту своїх творчих ідей, проекту учні стараються підтвердити свої задумки по вимогам до виробу – естетичність, простота у виконанні, художній смак, зручність у користування тощо.
Отже слід відзначити, що в ідеальному випадку учні як майбутні технологи, конструктори, дизайнери мають навчитися бачити проблему, виходячи з власних потреб чи потреб суспільства, і, працюючи над цією проблемою, застосовувати вказані методи творчої діяльності.
Запропонована методика не вичерпує всіх проблем, пов'язаних з методикою навчання учнів проектування. Це лише можливий шлях пошуку методів навчання учнів прийомів творчої діяльності на уроках технічної праці.
Особистісно зорієнтоване навчання — це система. І збагнути її одразу складно. Учитель може приділити значну кількість часу роботі з цілями на початку вивчення теми, а в подальшому тільки апелювати до них — відтак цей етап не буде чітко виражений. Якщо рефлексія стосуватиметься переважно результатів навчальної діяльності, вона нагадуватиме закріплення знань. Звернення до активних та інтерактивних технологій також стає буденністю. Тому, побувавши на уроці чи ознайомившись із кількома методичними розробками, не варто поспішати з висновками. Потрібно спробувати простежити за дотриманням вимог особистісно зорієнтованого навчання (опертя на суб'єктний досвід, суб'єктність стосунків учитель — учень, діяльнісна основа), побудовою навчального процесу від календарного планування до проведення конкретного заняття. І, головне, — відчуйте атмосферу взаємоповаги, зацікавленого спілкування, коли учитель і учні — співтворці уроку.